top of page
Search
  • Gothenburg Megagames

Summering av År 1, 2018


I början av 2017 började jag själv spela megagames och i slutet av 2017 var jag helt hooked och hade spelat samtliga två spel som gjorts i Sverige. Det var Gamemakers Malmö som arrangerade båda och de signalerade att de skulle fokusera på annat än megagames under 2018. Jag hade då också hunnit spela flera megagames i England och såg dessutom att det poppade upp nya grupper varje månad runt om i världen. Jag började fundera på om det fanns ett intresse i Göteborg av att spela och kontaktade andra som gått i samma tankar för att stämma av hur de resonerat och varför det aldrig riktigt blivit något. Göteborg är utan tvekan Nordens bästa stad för spelkultur, så jag tänkte att det är värt att testa. Det värsta som kan hända är att ingen är intresserad och vi får ställa in.

I november 2017 öppnade vi bokning för Watch the Skies, vårt första megagame. 48 timmar senare var nästan alla biljetter slutsålda. Det fanns helt klart ett behov av att spela megagames, inte bara i Göteborg, utan spelare reste från andra delar av både Sverige och Norden.

Under 2018 satte vi upp 9 spel. 5 egna och 4 i samarbete andra (Gothcon, Spel i Väst, Megagame Oslo och Uppsala Megagames). Vi har lärt oss otroligt mycket om vad som krävs för att sätta upp ett bra megagame och vi har lärt oss det tack vare en stor och engagerad spelargrupp på nästan 500 spelare som spelat våra spel, och över 400 engagerade medlemmar i vår Facebook-grupp. Vi suger åt oss all feedback vi får från eftersnack, enkäter och personliga samtal. Vi arbetar systematiskt med att införa alla förbättringsförslag. Vår ambition är att göra varje spel ännu bättre än det vi spelat tidigare. Det handlar om allt från bokning, spelkomponenter och praktiskt i lokalen till regler, lagsammansättning och framför allt hur vi hjälper till som control under spelet. Feedbacken och diskussionerna hjälper oss också att välja vilka spel vi ska köpa in för framtiden. Vi kan inte tacka er nog för att ni är så engagerade!

Jim Wallman, förmodligen den mest tongivande designern av megagames idag har sagt ungefär så här. "Den enklaste formen av ett megagame är att samla tillräckligt många spelare, ge dem några marker var och stäng in dem i ett rum med uppdraget att skaffa fler marker. Resten löser de själva." För mig är detta en viktig grundfilosofi. Spel och mekaniker är bra, men utan spelare blir det inget spel. Du som spelar våra spel är vår absolut viktigaste prioritet. Vi vill att du ska har roligt tillsammans med andra spelare, få en positiv utmaning och känna att du fått valuta för pengarna och tiden du spenderat. Jag märker med glädje att många av våra spelare nu anmäler sig ensamma för att de vet att de kommer att få interagera med välbekanta spelare, eller ännu bättre hitta nya fantastiska spelare att interagera med. Det är du som spelare som är storheten med megagames.

Jag och alla andra som lägger ner sin tid och själ i Gothenburg Megagames tackar för ett fantastiskt År 1 2018 och ser fram emot ett ännu bättre och framför allt ännu roligare 2019!

Johan Olofsson & Gothenburg Megagames crew


109 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page