top of page
Search
  • Gothenburg Megagames

Intro till megagames


Detta är till för dig som är ny spelare och behöver en snabb översikt av vad ett megagame är. Texten baseras på "Guide for new Megagamers" skrivet av Megagame Makers UK.

Första kontakten

När du kommer till lokalen när det är dags att spela är det möjligt att du känner dig lite överväldigad. Det är aktivitet, lokalen är full med konstiga saker och konstiga människor (dina medspelare) coh det kanske inte känns som om du förstår någonting. Detta är helt normalt och det finns ingen anledning att få panik!

Många spel du känner till har tydliga mål, som att få fler poäng än din motståndare. Megagames påminner mer om "riktiga livet" - du kan i viss utsträckning bestämma själv vad du räknar som att "vinna". Det kan vara att vara bättre än din motspelare eller bara att ha kul som del i ett lag som löser problem, eller lurar din motståndare med en finurlig plan. Många spelare njuter också av känslan att vara direkt involverade i storslagna händelser, även om det bara är en simulering.

Om du vill att det ska bli kul är det viktigt att du involverar dig! Det kommer att finnas utmaningar, många av dem orsakade av andra spelare, men DU kan göra skillnad. Du kommer snabbt att komma underfund med att ju mer du ger till spelet, desto mer får du tillbaka.

Det kan hända att du känner dig nervös - precis som första dagen på ett nytt jobb - men låt inte det hindra dig från att ställa frågor om sånt du inte förstår.

Kom ihåg att vi som arrangerar vill att du ska ha en bra upplevlse så att du vill spela igen och att rekommenderar oss till dina vänner.

Inför speldagen

Det är mycket viktigt att du läser allt förberedande material som skickas till dig via epost, och att du försäkrar dig om att du förstår det och att du hittar i det om du behöver slå upp något på plats.

På själva speldagen kommer du alldeles säkert att få mer material att ta in, så som uppdateringar kring förutsättningarna vid spelets start eller ytterligare specialregler för ditt specifika lag.

Du kommer antagligen att ha roligare om du har möjlighet att koncentrera dig på det nya materialet och diskuttera hur detta påverkar lagets förmåga att lösa kommande problem med dina lagmedlemmar än att behöva sitta och slå i reglerna.

Att planera inför spelet

Speciellt om du spelar med några vänner så kan det vara frestande att försöka hitta en genväg genom de tidiga delarna av spelet genom att göra detaljerade planer och hitta på uppgörelser med andra lag i förväg. Vårt råd är att det antagligen blir bättre, och framför allt roligare, om du INTE gör det.

Erfarenhet av tidigare spel visar att det vanligtvis blir roligare, och hjälper spelet att flyta bättre, om du lämnar de viktiga besluten till speldagen, efter att du fått en fullständig bild av ditt lags situation.

Kom ihåg att trots att du får mycket information i förväg - så har du inte ALL information du behöver och du kommer alldeles säkert att behöva se hur de andra lagen börjar spela och framför allt interagera med dem.

På speldagen

Att välja kläder som passar laget eller rollen är kul, men det är inte nödvändigt för att spela spelet. Det är kul att se spelare som går in i sina roller med klädval, men ingen ska behöva känna sig obekväm för att de inte gjorde det. Det är helt upp till dig som spelare. Tänk på att spelet håller på många timmar, så undvik sådant som är opraktiskt eller obekvämt.

Det finns ingen mat i lokalen, så alla spelare uppmanas att ta med något att äta. Tänk på att undvika nötter på grund av möjliga allergier. Vi bryter INTE för lunch. Vi bryter inte för någonting egentligen, så du får hitta tid för både mat och toalettbesök under spelets gång. Har du diabetes eller liknande så prata med oss som leder spelet så ska vi se till att du får de förutsättningar du behöver.

Se till att komma i tid! Vi spelar där tillgängligheten med kollektivtrafik, cykel, gång eller bil är mycket god, men planera din resa. Kommer du sent så ställer du till det för dig själv genom att du missar viktig information i början av spelet. Dessutom ställer du till det för din medspelare. Spelet spelas på strikt schema och väntar inte på någon.

När du kommer till lokalen

Du registrerar dig när du kommer innanför dörren. Det fungerar som vilken konferens som helst. Du får en namnlapp med ditt lag och roll på.

Om du kommer i mycket god tid så har du chansen att lära känna lokalen lite bättre, men spelet kommer inte att starta förrän på bestämd tid.

Om det här är ditt första megagame så kommer vi att göra vårt yttersta för att du ska få en bra upplevelse. Om du spelat flera gånger tidigare så kommer vi också att göra vårt yttersta. Om du känner dig osäker så prata med någon av oss som leder spelet. När som helst före, under eller efter spelet. Tänk på att vi som leder har olika roller och kan behöva hänvisa din fråga till rätt person och att den du frågar kommer att svara efter bästa förmåga men inte kommer att spela spelet åt dig eller ta några beslut åt dig.

Du kommer att bli visad till ditt lags område där du har möjlighet att träffa de andra i laget och andra spelare. Var inte blyg. Spelare brukar vara trevliga och sociala och vi uppmanar dig att vara det med. Om det är någon spelare som spelat mer än dig så hjälper de dig ofta med regler och frågor eller ge värdefulla tips.

Det är också bra att du och laget får lite tid att bekanta er med varandra och prata ihop er kring strategi, förstå hur lokalen är uppllagd och prata om hur ni förstått eller inte förstått spelet. Innan spelet börjar håller vi en gemensam genomgång kring praktiska detaljer och sista-minuten-förändringar som hela laget behöver höra.

När spelet startar

Efter den gemensamma genomgången så kör vi! Det är nu som att det verkligen lönar sig att ha läst materialet i förväg! Om du förstår de grundläggande principerna i spelet (vilka inte är svårare än ett normalt brädspel) så är det bara att sätta igång med problemlösning och att interagera med de andra spelarna, vilket är poängen med ett megagame.

Du kanske tycker att det är kul att spela en roll och agera utifrån det. Spelet kan bli väldigt komplext, försök att komma ihåg att det är samma för alla oavsett erfarenhet.

Tricket är att försöka sålla det viktiga från det triviala och hålla dig till dina mål. Du behöver vara aktiv och försöka få saker att hända, både i ditt eget lag och i interaktionen med andra lag. I ett megagame kommer inte sådant serverat på ett fat. Om du lutar dig tillbaka och är passiv, speciellt i en politisk roll, så blir spelet snabbt ganska tråkigt eftersom andra spelare kommer att börja ignorera dig. Ta för dig!

Spelet har en struktur och bygger på flera olika segment med fast tid som tillsammans bildar en runda. Spelet drivs därför av klockan och varje ny runda börjar vid ett specikt klockslag. Precis som i verkliga livet hinner du kanske inte göra allt du tänkt dig i en runda och spelet väntar inte på någon trots att den inte gjort allt den planerat att få gjort.

Megagames rullar på tills de är slut. Du äter, dricker och tar pauser medan spelet fortsätter. Var medveten om att om du lämnar lokalen under långa perioder så får du en dålig spelupplevelse och antagligen får dina lagkamrater också en dålig spelupplevelse.

Andra spelare

Vi kan inte garantera att andra spelare beter sig bra (eller rättvist). Du får helt enkelt acceptera att i många spel kommer andra spelare att försöka lura dig, ljuga för dig eller förgöra dig. Borsta av dig och planera din hämnd. Du har ett helt lag att luta dig mot.

Vi tolererar däremot inte kränkningar, otrevligt beteende eller fusk. Det är inte tillåtet och det är inte en del av något av våra spel. Om du tycker att en annan spelare utsätter dig för detta säg till spelaren det.

Många gånger kan det vara så att personen upplevs som jobbig på grund av att den spelar en roll och inte för att göra dig upprörd. I vissa fall så dras spelare med i spelet och agerar därefter. Mycket sällan beter sig spelare oacceptabelt. Vi tolererar inte att någon agerar oförskämt, agressivt eller medvtet fuskar "ur karaktär" eller "ur spelet".

I vanliga fall är problem enkelt avvärjda, antingen med ett vanligt civiliserat samtal eller genom en ny roll i en annan del av spelet.

Med detta sagt så är det viktigt att komma ihåg att megagames bygger på interaktion mellan spelare, både i ditt eget lag och med andra lag. Ditt lag kommer ofta att dra åt samma håll, men det kan förekomma interna konflikter inom laget. Det är kan variera mycket mellan olika spel och spelargrupper. En del konflikt mellan olika karaktärer i spelet är inte bara acceptabelt utan uppmuntras!

Om du någon gång känner dig osäker, eller du känner att du kanske har förolämpat, gått över en gräns eller upprört en annan spelare så är det OK att möta upp dem efter spelet och förklara varför du kallade deras karaktär för "facist-svin" - du gjorde det i rollen som din karaktär och det var inte personligt. (Om du upptäcker något som omedelbart behöver åtgärdas, prata med någon av oss som leder spelet.)

Fusk och att exploatera reglerna

Fusk är inte kul, och det är naturligtvis inte heller tillåtet. Alla spelare uppmuntras att försöka lösa sina utmaningar kreativt, på ett sätt som påminner om ett penna-och-papper-rollspel - men skillnaden mellan det och fusk bör vara sunt förnuft för alla spelare. Till exempel skulle du kunna betala en legosoldat att sabotera en motståndares bas, men du får inte ta resurser eller andra spelkomponeter från andra spelare eller från oss som leder spelet när någon inte ser. Kom ihåg att dessa spel spelas sällan, ibland bara en gång. Det du gör är betydelsefullt för alla andra som spelar. Förstör inte det genom att fuska.

Megagames är svåra att speltesta vilket gör det svårt att förutse resultaten på grund av deras stora antal spelare. Det betyder att du ibland kan upptäcka en spelstil som är mycket effektivare än alla andra - så som att tillverka oanade mängder resurser väldigt lätt, eller upptäcka att om du placerar alla dina enheter på ett ställe blir de omöjliga att besegra. Om du upptäcker något sådant, snälla säg till oss som leder spelet. Ibland kan det vara att det är meningen - men om inte så kan spelet ge en mycket sämre upplevelse för dig och alla andra på grund av bristande utmaning och tävlan.

Mer om ledarfunktionen (control/ledare/domare - kärt barn har många namn)

Vi som leder spelet är på plats för att säkerställa det spelet flyter på smidigt. Vi hjälper till att tolka regler och agerar för de eventuella "icke spelade" personer du stöter på i spelet. Vi ger information om bakgrunden till olika händelser och en massa andra saker.

Vi gör vårt bästa för att du ska ha kul, men det finns så klart några viktiga begränsningar:

* Det finns många fler spelare än det finns ledare för spelet. I ett normalt spel är den ration minst 5 spelare på 1 ledare. Vår viktigaste funktion är att se till att spelet flyter och att vi håller tiden. Det betyder att vi kan inte hjälpa någon kontinuerligt genom hela spelet - vi har helt enkelt för mycket att göra.

* Förvirring och svåra utmaningar för spelarna är kärnan i spelet. Förväntade dig inte att en ledare kommer att hjälpa din göra det mindre förvirrande eller att lösa problem åt dig (om det inte gäller regler så klart). Jobba med det du har och känner till och fråga dina lagkamrater först.

* Vår roll är att föra spelet framåt på ett smidigt sätt och underlätta spelet story. Vår roll är inte att vara regel-poliser. Vi litar på att du som spelar följer reglerna och att du inte gör något som kan räknas som fusk.

En del utmaningar i spelet löses genom att vara kreativ med det ni har tillgång till som lag eller eller genom att kombinera olika saker mellan lagen. Detta är inte beskrivet i reglerna. Det är väldigt viktigt att ni använder en ledare för att kolla era planer innan ni försöker genomföra dem. Ledarna är på plats för att hjälpa er att formulera hur ni kan göra sådant som inte står specifikt i reglerna, inte hindra er från att göra det.

Debrief

I slutet på spelet håller vi ett debrief-pass. Några av spelets ledare kommer att rapportera vad de upplevde hände i de olika delarna av spelet och nyckelspelare (ofta en person från varje lag) får berätta om hur deras planer gick.

I slutet a debriefen får du fylla i en enkät för att ge oss strukturerad feedback på spelet, vad du gillade och vad som har utrymme för förbättring. Enkäten är jätteviktig för oss för att göra framtida spel ännu bättre.

Precis som med vilken sammankomst som helst så uppmuntrar vi att fortsätta prata om spelet, kanske över en bit mat eller ett glas. Vi kommer att föreslå ett ställe där vi alla kan hänga och prata om spelet. Det är ofta här du får reda på vad som faktiskt hände genom att prata med de spelare som var involverade just där och då. Ofta är det här ett väldigt uppskattat och roligt sätt att möta dina vänner och fiender från spelet och umgås tillsammans. I england är detta en tradition och vi vill att även våra spel ska präglas av en god vänskaplig anda mellan spelarna. Kanske hittar du någon du gärna vill spela nästa spel med!

Sammanfattningsvis

* Läs igenom materialet du får utskickat innan det är dags att spela. Läs det mer än en gång.

* Sätt mål för ditt spel (vad vill du uppnå eller få ut av spelet)

* Fråga så fort något känns oklart eller du inte vet vad du ska göra

* Engagera dig och var aktiv med andra spelare under spelets gång

* Om du känner dig fullständigt förvirrad eller riktligt less på en annan spelare - säg till en ledare för att få hjälp att lösa situationen

* Ha kul och ha en upplevelse värd att minnas

Vi ses på spelet!


404 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page